ارزیابی قدرت گرفتن اشیأ با دست راهی برای شناسایی زودهنگام دیابت

6آوریل 2020 - یک مطالعه ی جدید که در ژورنال پزشکی پیشگیری آمریکا منتشر گردید، معیارهای ارزشمند جدیدی از قدرت گرفتن اشیأ با دست(قدرت چنگ زدن دست) را ارائه داده است که می تواند به عنوان یک ابزار غربالگری آسان و با راندمان زمانی بالا به پزشکان برای انجام آزمایشات بعدی بمنظور تشخیص زودهنگام دیابت نوع 2(T2DM)  کمک کند.

ضعف عضلانی با دیابت نوع 2 در بزرگسالان به ظاهر سالم، ارتباط دارد، اما در تحقیقات قبلی راهی برای ارزیابی این ارتباط یافت نشد. مطالعه ی حاضر توانست مرز تشخیص(cut points) قدرت مداوم گرفتن اشیأ با دست نسبت به وزن بدن، را برای جنسیت و گروه سنی متفاوت در یک نمونه بزرگ ملی از شرکت کنندگانی که از پیش برای شرایط هم آیندی مانند فشار خون بالا، غربالگری شده بودند، شناسایی کند.

پرفسور Elise C. Brown از گروه سلامت عمومی و محیط زیست در دانشگاه اوکلند گفت: از آنجایی که جمعیت بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 در جهان همچنان رو به افزایش است، تشخیص این بیماری در مراحل اولیه برای پیشگیری از عوارض ناشی از آسیب به عروق خونی، اهمیت بیشتری پیدا می کند. مطالعه ما با توجه به وزن و سن، میزان قدرت یا ضعف دست را که با دیابت نوع 2 در زنان و مردان بظاهر سالم در ارتباط است، مشخص کرد. ارائه دهندگان خدمات بهداشتی هم اکنون یک روش مطمئن را برای تشخیص زودهنگام این بیماری، -قبل از بروز عوارض عروقی دیابت- در اختیار دارند.

دیابت نوع 2با افزایش عوارض قلبی و عروقی و مرگ و میر به دلیل این عوارض ارتباط دارد. پیش دیابت و دیابت نوع 2 تشخیص داده نشده، تنها در سال 2017 در آمریکا به ترتیب 43.4 و 31.7 میلیارد دلار هزینه داشته است. این بار اقتصادی، نیاز به اقدامات بهتری برای شناسایی زودهنگام را برجسته می کند.دیابت نوع 2 در مراحل اولیه بدون علامت است و تشخیص سریع می تواند از بروز عوارض عروقی مانند نوروپاتی، رتینوپاتی و نفروپاتی جلوگیری کند یا آنها را به تأخیر بیاندازد.

محققان داده هایی را از نظر سنجی تست ملی سلامت و تغذیه سالهای 2011-2012 و 2013-2014 تجزیه و تحلیل کردند تا مرز تشخیصی قدرت گرفتن (بر اساس وزن بدن) را برای خطردیابت نوع 2 پیدا کنند. محققان از دستگاه های دینامومتر دستی قابل حمل و ارزان برای تعیین قدرت دست و ساعد استفاده کردند و پس از كنترل نتایج برای خصوصیات اجتماعی-جمعیت شناختی[1] (به عنوان مثال نژاد / قوميت، تحصيلات، فقر، جنس و سن) ، عوامل سبک زندگی (به عنوان مثال رفتار كم تحرك، استفاده از الكل، و وضعیت سيگار كشيدن) و اندازه ی دور كمر؛ توانستند سطوح قدرت گرفتن اشیآ با دست را برای بیمارانی که در معرض خطر دیابت بوده اما از سایر جهات سالم بودند، تعیین کنند. این سطوح مرز تشخیصی قدرت گرفتن را بر اساس سن و جنس ارائه می دهد که نسبت به وزن های مختلف بدن ارائه شده است و برای افزایش سهولت استفاده ی پزشکان به عنوان شاخصی که نیاز به آزمایشات بعدی برای تشخیص دیابت را ضروری می کند، ارائه شده است.

به عنوان مثال مرز تشخیص یا cut point  برای خانمهای 50 تا 80 ساله، برابر با 0.49 است. این بدان معناست که اگر قدرت گرفتن یک زن 60 ساله با دست چپ و راست 43 کیلوگرم باشد و وزن بدن او 90 کیلوگرم باشد، قدرت گرفتن نرمال(قدرت گرفتن به وزن بدن) برای او 0.477 خواهد بود. از آنجایی که این مقدار کمتر از 0.49 است، این نشان می دهد که وی در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارد و به غربالگری یا آزمایشات بیشتری برای تشخیص قطعی نیاز دارد.

دکترBrown   افزود: با توجه به هزینه کم، حداقل آموزش لازم و سرعت ارزیابی، می توان از نقاط برش یا مرز تشخیصی قدرت گرفتن نرمالیزه شده[2] که در این مقاله آمده است برای غربالگری روتین بهداشتی بمنظور شناسایی بیماران در معرض خطر و بهبود تشخیص و نتایج آنها استفاده کرد. این نوع تحقیقات تأثیرگذار می تواند برای پزشکان و بیماران تفاوت ایجاد کند. این موضوع یک نقطه ی کانونی مهم و اساسی در مورد اهداف تحقیقاتی در دانشگاه اوکلند است، زیرا ما همواره در تلاش هستیم تا سلامت و رفاه افراد را بهبود بخشیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-04-strength-early-diabetes.html



[1]sociodemographics

[2]Normalized grip strength cut points